Piše: LANA KIHAS, magistra ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja

Zadnju godinu djetetovog polaska u vrtić mnogi roditelji smatraju najvažnijom jer kreće tzv. „priprema za školu“. Vrlo često se koristi i naziv „predškola“, a pritom se misli na stariju skupinu, tj. skupinu u kojoj borave djece u dobi od 6 do 7 godina. I tako na početku pedagoške godine, mnogi ispituju: „Kad ćete početi provoditi program pripreme za školu? Kad će početi „mala škola“? Koje radne listove trebamo kupiti? Hoćete li im davati domaće zadaće povremeno da im bude lakše u školi?“ itd.

TAKO MALI, A VEĆ ZNAJU PISATI I RAČUNATI

Razgovarala sam s mnogim odgojiteljima, stručnim suradnicima i došli smo do spoznaje da svake godine, sve više djece dobiva odgodu za upis u prvi razred. Nadalje, promišljali smo zašto je tako i zbog čega dolazi do toga. Došli smo do zaključka da većina djece dobiva odgodu zbog teškoća na području socio – emocionalnog razvoja. Što to točno znači i zašto dolazi do toga? Današnja djeca kognitivno su na vrlo visokoj razini. Vjerujem da se i sami iznenadite kad shvatite da dijete zna pisati slova već od 4. godine, počinje čitati već u 6. godini, poznaje svijet planeta i dinosaura već u 3. godini, počinje koristiti kompjuter i tablet već u 3. godini, zbraja i oduzima već u 6. godini života itd. To su sve karakteristike koje većina djece vrlo brzo i lako nauče uz odraslu osobu. Djeca predškolske dobi upijaju kao spužve i dovoljno je da samo nekoliko puta pokažete ili objasnite i ono će zapamtiti i ponoviti točno kako ste pokazali. To je potpuno prirodno za dijete jer učenje je osnovna potreba djeteta. Dijete je znatiželjno, radoznalo, uči slušajući, gledajući, isprobavajući, istražujući, promatrajući, upija sve informacije, pokrete, riječi što ga okružuju.

PRIPREME ZA ŠKOLU POČINJU VEĆ U NAJRANIJOJ DOBI

U današnjem svijetu, mnogo je poticaja s raznih strana, npr. vrtići, igraonice, radionice, televizija, internet, tablet, knjige, igračke i logično je da dijete vrlo brzo napreduje i s lakoćom pamti nove spoznaje. A radni listovi u vrtiću? Neki smatraju to ogledalom djetetovog znanja i rada u predškolskoj dobi, npr. vježbe grafomotorike, koncentracije, pažnje, usredotočenosti itd. A da bi dijete moglo riješiti radni listić npr. „poveži slovo sa slikom“ potrebno je mnogo vježbe i rada koje dijete počinje već u jaslicama razvijati. Kako? U ovom zadatku imamo dvije glavne vježbe: analiza riječi i grafomotoričke vježbe.

Vjerojatno se pitate kakve veze imaju jaslice s time!? Već u jaslicama počinju prvi počeci slušne analize riječi i vizualne percepcije slova i riječi. Djeci izgovaramo razne brojalice koje su vrlo pogodne za razvoj ritma, a time i slušne analize riječi, rastavljanje na slogove, npr. „I–šo me-do u du-ćan“. Mnogi se pitaju zašto lijepimo velika slova već u jaslicama?! Zbog vizualne percepcije i globalnog čitanja, što su prvi počeci čitanja i pisanja. A da bi dijete u radnom listiću moglo povezati olovkom sliku i prvo slovo ili riječ, potrebne su vježbe fine motorike u jaslicama koje se provode na različite načine a koje su predvježbe za grafomotoričke vježbe. Ne počinju li pripreme za školu već u najranijoj dobi?

ZAŠTO SVE VIŠE DJECE DOBIVA ODGODU ZA ŠKOLU

Kao što sam već rekla, najčešći problemi većine djece nalaze se na području socio-emocionalnog razvoja koji je najvažniji dio za razvoj ličnosti. To je nešto što je vrlo teško naučiti jer se ne radi o prijenosu informacija i spoznaje. Također, u tom području razvoja najveći utjecaj imaju roditelji i odgojni stilovi roditeljstva. Kod većine djece dolazi do problema nepoštivanje pravila, granica, nekontroliranosti emocija zbog čestog popuštanja odraslih osoba, nedosljednosti ili prevelike zaštite ili privrženosti djeteta od strane odrasle osobe. Dijete od prvog dana uči o emocijama, a emocije su vrlo važan dio ličnosti za razvoj pozitivne slike o sebi, samopouzdanja i samopoštovanja.

RODITELJI I ODGOJITELJI SU PARTNERI U ODGOJU I RAZVOJU DJETETA

Roditelj je primarni odgojitelj djeci i najvažniji model i uzor. Polaskom u vrtić, dijete se susreće s drugim modelima ponašanja: odgojitelji i djeca. Dakle, emocije se nadovezuju na socijalizaciju što nam i sam naziv govori. To je zadaća odgoja obitelji i vrtića. Poštivanje pravila grupe, ustanove, uvažavanje vršnjaka, empatija, međuvršnjačka suradnja i dogovor, timski rad i stvaranje kompromisa itd. Polaskom djeteta u vrtić počinje razvoj društvenosti. Vrtić je samo prva stepenica i onaj najnježniji oblik emocionalnog, socijalnog i društvenog razvoja koja priprema dijete za polazak u školu, novu društvenu zajednicu.

Informirajte se o radionicama “NLP u radu s djecom” na info@nlp.hr

Lana Kihas, mag. praesc. educ.

Lana Kihas po struci je magistra ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja. Ima dugogodišnje iskustvo u radu sa djecom različite dobi i sposobnosti, kao i rad u različitim odgojno-obrazovnim ustanovama u pojedinim europskim zemljama. Radi kao odgojitelj-mentor u zagrebačkom dječjem vrtiću.  Kao profesionalni odgojitelj, piše blogove koji su većinom namijenjeni roditeljima s različitim savjetima, teorijskim i praktičnim znanjima o odgoju i obrazovanju djece.