Piše: LANA KIHAS, magistra ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja

POGREŠNE ODLUKE I POSTUPCI

Kako rastu djeca tako rastu i izazovi s njima, njihovi zahtjevi, a roditelji, odgojitelji, učitelji se svakodnevno bore slušati dijete, zadovoljiti njegove potrebe i odgojiti ih da postanu mudri, zreli, poslušni i pristojni. Zbog čega se onda i u najboljoj namjeri donose pogrešne odluke ili postupci?

Razlozi koji se navode su šaroliki: savjeti drugih, utjecaj odgoja kako smo i sami bili odgajani, utjecaj baka, djedova, prevelika ljubav prema djetetu, nemogućnost slušanja djetetovog plača, vike, neznanje što učiniti u tom trenutku, stres zbog posla, itd. Ipak, najveći problem je nesvjesnost vlastitih riječi ili djela. Osvještavanjem svjesnog i nesvjesnog dijela komunikacije povećavamo i našu fleksibilnost. NLP je stav kojim postajemo fleksibilni, radoznali, željni učenja onih vještina koje će nam omogućiti da spoznamo vrstu komunikacije koja uspješno utječe na ljude i kojim gledamo na život kao na priliku za neprestanim učenjem.

KAKO SIJEŠ TAKO ĆEŠ I ŽETI

„Ma još je mali. Daj mu kupi taj sladoled samo da bude mir. Kaj mučiš i sebe i dijete.“ Kao odgojitelj moram priznati da je to potpuno krivo. Naime, djeca u predškolskoj dobi uče osnove pravila ponašanja, granice i poštivanje riječi i djela prvenstveno svojih roditelja a zatim i odgojitelja i učitelja. Jer, danas je u pitanju samo sladoled, no time je dijete naučilo da može „preveslati“. I tako će brzo doći tinejdžerski dani, pa će dijete krenuti u večernje izlaske.

Djetetu ste rekli da se mora vratiti kući do 23 sata, a ono kasni nekih pola sata. Zašto? Jer je naučilo da može „preveslati“. A Vi ćete tada biti u velikoj panici i i brizi za dijete zbog raznih mogućih opasnosti. Kod djece predškolske dobi izrazito je važno kako ćete nešto reći. Npr. tihim i umiljatim glasom „Ne, ljubavi moja. Ne možemo sad ići na sladoled jer još nisi ručao. Znaš, poslije ručka može, ali sada ne, dogovoreno?! Dijete će na vrlo vjerojatno reagirati ljutito, plačem ili glasno reći: „Neee, ja baš sad hoću sladoled!“ Način na koji kažete je vrlo važan kao i dosljednost u odluci. 93% sveukupne komunikacije odnosi se na neverbalnu, najčešće nesvjesnu. Radom na sebi, nesvjesno postaje svjesno. NLP razotkriva modele mišljenja, učenja, motivacije i promjena.

JURANJE BORBE S OBLAČENJEM – ZAŠTO DOLAZI DO SUKOBA?

Ono kad je dijete odlučilo što će obući! No, svaka odrasla osoba zna da dijete ne može imati laganu suknjicu ako puše hladan vjetar. Ili da ne može obući sandale ako vani pada kiša. Dijete će vas sigurno pokušavati uvjeriti da su te sandale najbolje i da može obući čarape i da joj neće smetati ako budu mokre i da joj sigurno neće biti hladno. Ili želi balerinke a vani je snijeg ili ne želi nositi kapu? Zašto dolazi do sukoba? Zbog razlike između onoga što djeca žele u odnosu na ono što su njihove stvarne potrebe. Tko treba odlučivati? Roditelj ili dijete? Ovisi o situaciji, problematici.

Roditeljevo je pravo i dužnost da donosi odluke i posjeduje tzv. moć na dobrobit djeteta. Ako pitate djecu ona će se oblačiti kako žele, a ne prema svojim potrebama. I nekoliko puta dnevno presvlačiti. Njima je to igra. Zato se igrajte i Vi s njima. Igrajte se riječima. Negativne rečenice oblikujte u pozitivne ili nađite sidro na koje dijete okida. Djeca imaju nevjerojatnu moć uvjeravanja. Djeca su čisti primjer NLP korištenja metoda upravo zato jer imaju nevjerojatnu moć uvjeravanja. Jer znaju što žele postići. U njihovoj glavi se nalazi ono što u NLP nazivamo dobro oblikovani ishod. Tako su jednostavni. Znaju što točno žele i ništa ih neće spriječiti da realiziraju svoj ishod. Zato budite mudri pa i Vi naučite dobro oblikovati željeni ishod i postići ga, naravno za dobrobit djeteta.

Ukoliko uviđate vrijednost nadogradnje pristupa u komunikaciji s djecom, možete se informirati o nadolazećim radionicama “NLP u radu s djecom” na info@nlp.hr

Lana Kihas po struci je magistra ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja. Ima dugogodišnje iskustvo u radu sa djecom različite dobi i sposobnosti, kao i rad u različitim odgojno-obrazovnim ustanovama u pojedinim europskim zemljama. Dio je tima KIDS&CO by Dječji vrtić „Kreativni dani“ koji zastupa suvremeni koncept u odgoju i obrazovanju. Više o tome možete pronaći na http://kidsandco.eu/.  Kao profesionalni odgojitelj, piše blogove koji su većinom namijenjeni roditeljima s različitim savjetima, teorijskim i praktičnim znanjima o odgoju i obrazovanju djece. Blogove možete pronaći na www.kiidie.com/blog.