When people think you’re dying, they really, really listen to you, instead of just… – instead of just waiting for their turn to speak. – Marla Singer, Fight Club

Ljudi većinom ne slušaju, već samo čekaju na svoj red da progovore. U znatno većoj mjeri fokusirani smo na prezentaciju naših osobnih iskustava, pogleda na stvari te nadovezivanja na komunikaciju osoba s kojima komuniciramo. Većina komunikatora u konverzaciji  biva asocirana u svoju mapu, svoj model svijeta priželjkivajući „pravi trenutak“ za vlastiti respons i nadovezivanje koji se uglavnom odnosi na dva stanja: slažem se s tobom (jedinica) ili ne slažem se s tobom (nula).

MANE NEUČINKOVITOG SLUŠANJA

  • Neučinkovito slušanje ima ogroman utjecaj na (ne)komunikaciju, na odnose koje pokušavamo izgraditi, a samim time i na našu osobnu (ne)utjecajnost
  • Na prvom mjestu, nedostatak slušanja razbija Rapport (stanje usklađenosti sa sugovornikom). Postavite si jednostavno pitanje: Sviđa li vam se osoba koja vas ne sluša i prekida tijek komunikacije ili ne?
  • Značajno smanjuje razumijevanje komunikacije i stvara nepotrebne šumove – jeste li ikada uspjeli uspostaviti kvalitetnu komunikaciju s drugom osobom dok ste istovremeno „vrtjeli filmove“ u svojoj glavi?
  • Neverbalnim kanalima šaljete nekongruentne signale koji vaš sugovornik može (i treba) protumačiti kao nedostatak poštovanja
  • Nerazvijena vještina slušanja rezultira nečime što je najvažnije pri svakoj interakciji –  nedorečenim i konfuznim ishodom komunikacije

 4 RAZINE SLUŠANJA

  • Kozmetičko slušanje

  • Konverzacijsko slušanje

  • Aktivno slušanje

  • Dubinsko (NLP) slušanje

Krenimo redom:

KOZMETIČKO SLUŠANJE

Kozmetičko slušanje je stanje u kojem se pretvarate da slušate sugovornika. Možete kimati glavom, komentirati u kratkim frazama poput: hmm, interesantno, ma da i slično. Vaš sugovornik možda i nije svjestan da ga/ju ne slušate, no na nesvjesnoj razini zamjećuje vašu nekongruenciju. Do neugodne situacije kod kozmetičkog slušanja može doći kada vam sugovornik postavi otvoreno pitanje na temu o kojoj je pričao. Naravno, kozmetičko slušanje može biti korisno kada ste dio dio grupe u kojoj je važno zadovoljiti formu.

KONVERZACIJSKO SLUŠANJE

Konverzacijsko slušanje je dominantni slušalački obrazac. U svakodnevnoj komunikaciji slušamo, odgovaramo, slušamo, pričamo,slušamo, razmislimo itd… Ovaj obrazac je sasvim solidan za svakodnevno komuniciranje, no ukoliko se bavite poslovima poput prodaje, prezentacije, podučavanja, treniranja, coachinga i consultinga, vrlo vjerojatno će vas ta razina slušalačke vještine limitirati da postanete ekspert u svojoj domeni.

AKTIVNO SLUŠANJE

Aktivno slušanje je stanje koje zahtjeva veću svjesnost, ali i zalaganje tijekom komunikacijskog procesa. U tom stanju u mogućnosti ste „pohvatati“ ključne informacije i obrasce od strane sugovornika i nastaviti ih koristiti s vremenskom odgodom – što je poprilično moćna vještina. Primjerice, par tjedana ili mjeseci nakon konverzacije referirate se na određenu rečenicu koju je vaš sugovornik tada izgovorio – time ćete u većini situacija postići određeni WOW efekt od strane sugovornika. U stanju aktivnog slušanja komunikator traži razumijevanje za poruke koje zaprima, ukoliko postoje nejasnoće, brzo i lako se „raščiste“ postavljanjem pitanja, ponavljanjem poruke u cilju potvrde razumijevanja te sumiranjem. U svakoj profesiji koja se bazira na uslugama odnosno  komunikaciji s klijentima, pojedinci koji su samostalno ili treningom razvili vještinu aktivnog slušanja opipljivo odskaču od onih prosječnih, odnosno onih koji ma je dominantni obrazac konverzacijsko slušanje.

NLP DUBINSKO SLUŠANJE

Pojedinci koji posjeduju vještinu dubinskog slušanja obogatili su se (nesvjesno ili treningom) mnogim drugim (pod)sposobnostima poput mogućnosti da slušaju i razumijevaju poruke svojih sugovornika, mogućnosti prepoznavanja ključnih obrazaca u jeziku sugovornika, mogućnost predviđanja obrazaca ponašanja sugovornik na temelju jezičnih i prethodnih bihevioralnih obrazaca što bi jezikom NLP-a značilo – uspjeli su „ući“ u model svijeta (mapu) druge osobe. Na ovoj razini komunikator posjeduje sposobnost „čitanja“ i onoga što osoba nije verbalno izrazila.

NLP vještina dubinskog slušanja podrazumijeva razumijevanje i  vladanje određenim alatima iz NLP toolboxa.

3 MOĆNA NLP ALATA POREDANA PO HIJERARHIJI VRIJEDNOSTI

  1. Razumijevanje značenja i važnosti riječi ISHOD – ukoliko komunikator nema 100% precizno definiran opipljiv ishod  (što moraš vidjeti, čuti i osjetiti kako bi znao da je tvoj ishod ostvaren?) – bez 100% jasno definiranog ishoda, vještine slušanja su bespotrebno bacanje energije, a jedini ishod je glavobolja.
  2.  Vještina kalibracije (osjetilna izoštrenost) – kalibracija u NLP-u po definiciji podrazumijeva bogatu osjetilnu svjesnost nad fiziološkim reakcijama sugovornika. Nadalje, kalibracija se definira kao vještina primjećivanja suptilnih odstupanja u fiziologiji sugovornika. Kalibracijom simultano sakupljamo informacije u kojoj mjeri je ono rečeno od strane sugovornika u skladu s onim što nije rečeno (onime što nam govori tijelo – body language). Kalibracija je ekstremno vrijedan i nezamjenjiv alat koji nam koristi u procjeni gdje se sada, u ovom trenutku u komunikaciji nalazimo u odnosnu na definirani ISHOD komunikacije.
  3. Meta Model – pojednostavljeno, Meta Model je jezična matrica od 12 izuzetno moćnih ciljanih pitanja. Meta pitanja sama po sebi su baš kao i vještina kalibracije bezvrijedna bez definiranog 100% jasnog ishoda. Također, Meta pitanja bez istrenirane kalibracije ne samo da su bezvrijedna nego i opasna po ishod komunikacije jer će bez praćenja potencijalnih odstupanja u fiziološkim reakcijama sugovornika neiskusan NLP praktičar svog sugovornika poprilično lako gurnuti u otpor jer ljudi generalno nisu naučeni na takvu direktnu komunikaciju i toliko ciljana pitanja.

U prijelomnom momentu kada ste istrenirali ishode pa kalibraciju i na kraju Meta Model, aktivno slušanje koje je danas toliko popularna i (pre)naglašeno vrijedna osobina svakog profesionalnog komunikatora doima se kao vožnja na biciklu s pomoćnim kotačićima.

Što me podsjeća na jedan termin –  termin je LIFEHACK.

ŠTO JE LIFEHACK?

Lifehack je procedura ili akcija koja rješava određeni problem, pojednostavljuje proces izvršenja zadatka i reducira frustracije pri svakodnevnom funkcioniranju.

Vjerujem da na temelju definicije lifehacka možete odgonetnuti tko bi bio Lifehacker.

A sada, analogno Lifehackeru, NLP dubinsko slušanje koje sintetizira ishode, kalibraciju i Meta Model čini vas – Komunikacijskim Hakerom.

Onda?

Koju pilulu želiš?

Saša Tenodi, prof

NLP trainer licensed by dr. Richard Bandler

NLP Hrvatska

– jedini NLP institut u RH licenciran od strane Dr. Richarda Bandlera

SVE ŠTO TREBATE ZNATI PRIJE VAŠE ODLUKE NA NLP TRENING

Preporuke:

  1. Na naslovnoj stranici NLP Hrvatska, možete besplatno preuzeti 100 stranica knjige Be Your Better Self i procijenite u kojoj mjeri rezonirate s našim trenerom
  2. Pohađanje NLP treninga ponekad nije mala odluka i zato smo još 2010. godine pripremili jednodnevne i dvodnevne seminare koji po nižim cijenama pružaju i praktična znanja, ali i pregled NLP-a, načina rada trenera i sva pitanja na koja želite dobiti odgovor prije vaše konačne odluke je li NLP za vas ili nije. I zato, slobodni ste nam se javiti sa svim pitanjima na info@nlp.hr  – djelujte.