Piše: TAJANA BELINA, Creative Marketing Manager, NLP Master
Photo by Krasnodar Peršun @hrt
U prošlom blogu sam ti pokazala kako ćeš koristiti metafore i jednostavne strukture priča da utječeš na publiku, bilo da se radi o jednoj osobi ili o grupi ljudi. Sad je stiglo vrijeme da digneš svoju vještinu na novu razinu i naučiš kako možeš kreirati složene priče.
Naslov ovog pristupa možda zvuči zahtjevno, no radi se o vrlo učinkovitom principu pričanja priča. Ovdje nižeš nekoliko potpuno različitih priča u jednu veliku, tematsku cjelinu. Prelasci između priča neka budu neprimjetni, a u sredinu ubaci naredbu, jer ova tehnika je posebno korisna za ugrađene naredbe.
Formula je jednostavna, a možeš koristiti i više od 3 priče.
Otvori prvu priču – otvori drugu priču – otvori treću priču
Ubaci naredbu
Zatvori treću priču – zatvori drugu priču – zatvori prvu priču
Ovaj pristup djeluje zato što naša svijest čeka da se priče završe. A kad je svjesni um okupiran s tri i više otvorenih i nezavršenih priča, malo je svijesti slobodno da procijeni izjave i naredbe koje im daješ.
Zatvaranje priča omogućuje da ih se svjesno sjećamo, no naredba je ušla u podsvjesni um gdje čeka, kao sjeme, da naraste.
Kod strukture planine, svaki aspekt i korak priče vodi do jednog ultimativnog vrhunca – vrha planine. Jednom kad dosegneš vrhunac, kraj priče dolazi brzo. Nema potrebe da ovakva priča završi pozitivno ili negativno, a ova struktura se popularno koristi da zadrži pažnju publike.
Ovakav pristup koristi kad želiš ilustrirati izazove, ponuditi jasni zaključak i rezultate za velike trenutke ili događaje.
Ova struktura ima 5 koraka:
(Source: FutureLearn, www.futurelearn.com)
Monomit ili Putovanje junaka je struktura koju možeš pronaći u mnogim narodnim pričama, mitovima i religijskim zapisima diljem svijeta. Priča je to o junaku koji je pozvan da ostavi dom i krene na zahtjevno putovanje – iz poznatog u nepoznato. Nakon što prevlada veliko iskušenje, junak se vraća kući s nagradom ili novopronađenom mudrosti – nečime što će pomoći zajednici. Ovakav pristup pronaći ćeš u mnogim modernim pričama, od Kralja Lavova do Ratova zvijezda.
Kad pričaš priču o putovanju junaka, ne moraš nužno pričati o vitezu koji se bori sa zmajevima. To može biti priča o danu u životu učitelja. Cilj je ispričati priču koja može postati strategija koja pokazuje kako rastemo i razvijamo se.
Svaka priča o putovanju junaka sadrži tri faze.
Ovdje je poziv na avanturu. Na primjer, dešava se neka krizna situacija. Naš junak će isprva odbiti poziv, ali će se na kraju odvažiti i krenuti u avanturu. Nakon što prihvati, pronalazi prethodno neotkrivene unutarnje i vanjske resurse koji mu pomažu. Prelazeći prag, naš junak ulazi u nepoznat teritorij, i mora otpustiti prethodna uvjerenja i stare pristupe.
Na putu iskušenja, junak se suočava s mnoštvom testova, koji najčešće ne završe uspješno. U ovoj fazi prolazi kroz nekoliko susreta s ključnim ličnostima.
Nakon što prođe ova 3 susreta i izazova, junak se odmara, oporavlja i razmišlja o svemu što je prošao. Ovdje koristi senzorne prezentacijske vještine i vjerno oslikaj osjećaj postignuća izazova.
Nakon što je prošao izazov koji ga je promijenio, junak oklijeva vratiti se kući, ili je u nemogućnosti vratiti se. Ipak, nužno je da pobjegne, što može predstavljati jednak izazov kao i odlazak od kuće u prvoj fazi.
Nakon povratka, junak je gospodar dvaju svjetova, što znači da ima dva svjetonazora. Oni mu omogućuju slobodu življenja. Sad kad je preživio teško iskušenje i vratio se kući, stekao je slobodu da živi kako želi.
Koliko se sad, kad si na kraju ovog teksta, osjećaš inspirirano da osmisliš bar jednu kratku priču (ako već ne i cijelu sagu o putovanju junaka), i onda je isprobaš na društvu?
Svaki dio pričanja priča je zabavan, od kreiranja priče, do njenog pričanja, pa na kraju, do svjedočenja kakav učinak tvoja priča ima na tvoju publiku. Savršeno mjesto da počneš vježbati je pričanje priča maloj djeci. A možeš je podijeliti s nama na Facebooku. Rado ćemo je pročitati i podijeliti s tobom svoj doživljaj tvoje priče.
Autor: Tajana Belina, NLP Master Practitioner
Marketing Comunications | Creative Marketing Manager | Deliver engaging experiences creating innovative mobile campaigns