Piše: LANA KIHAS, magistra ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja
Provodila sam malo istraživanje i razgovore s roditeljima o tome koji su točno najveći problemi roditelja u odgoju djece. Svatko je izrazio svoje probleme i to je potpuno razumljivo jer svatko je individua za sebe i tako mu se treba pristupati. Jedan roditelj dvoje djece mi je rekao:
„Svaki je različiti iako su isti roditelji i isti naš pristup odgoju.“
I kad smo krenuli u dublje razgovore došli smo to zaključka da je nemoguće isto pristupati svakom djetetu. Kako kome pristupiti? I u kojoj situaciji na koji način pristupiti djetetu?
Na istoj smo valnoj duljini ili slobodnim rječnikom „kužimo se“. Postoje različiti načini da se dvoje ljudi uskladi. Točno kako ovisi o osobi s kojom se želite ili trebate uskladiti. Ono što je najvažnije je gledati i slušati drugu osobu. A s djecom je barem najlakše se uskladiti, tj. spustiti se na nijhov nivo. Oni su vrlo jednostavni i konkretni. Npr. dijete igra igrice na kompu a vas to baš živcira? I svaki dan ponavljate iste riječi: „Opet si na kompu. Cijeli dan igraš igrice.“ A dijete vas više uopće ne sluša niti ne čuje. Naravno jer već zna što ćete reći i to je postao obrazac. Ili kako bi djeca rekla: „Ništa novo.“ I to je trenutak kad treba napraviti nešto novo i drugačije i uskladiti se.
Djeca rade ono što žele i što im daje osjećaj sigurnosti, samopouzdanja. Iskoristite to. Roditelju se te neke radnje ne sviđaju ili misle da nisu dobre za dijete. I tada počnu svađe, nezadovoljstvo, gomilanje negativne energije a odnos između roditelja i djeteta se sve više udaljava. Slušajte i gledajte što vam govori dijete i pratite ga. Nađite istu valnu duljinu, uskladite se, uspostavite odnos, razgovarajte. Kako? To je jako važno jer kako razgovaramo takav ćemo i odgovor dobiti. A što dalje? Ovisi o tome što točno želite postići.
Ono što me roditelji često pitaju: „A kako to postići?“ A ja krenem sa pitanjem: „A što točno želite postići?“. E tu dolazi do raznih problema jer su velike želje roditelja koje nisu u skladu s djetetovim mogućnostima. Također, popis želja je veliki. Sjetite se poznate krilatice „Manje je više“. Upravo to nam govore djece. Nedavno sam čula od jedne mame: „Ali ja tu promjenu želim vidjeti na djetetu.“ Odlična rečenica. A tko je model djetetu? Tko se treba mijenjati i prilagođavati? Možemo li promjeniti svijet? Možemo li promjeniti druge? Mahatma Gandhi je rekao: „Budi promjena koju želiš vidjeti.“
Ukoliko uviđate vrijednost nadogradnje pristupa u radu s djecom, možete se informirati o nadolazećim radionicama “NLP u radu s djecom” na info@nlp.hr
Lana Kihas po struci je magistra ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja. Ima dugogodišnje iskustvo u radu sa djecom različite dobi i sposobnosti, kao i rad u različitim odgojno-obrazovnim ustanovama u pojedinim europskim zemljama. Dio je tima KIDS&CO by Dječji vrtić „Kreativni dani“ koji zastupa suvremeni koncept u odgoju i obrazovanju. Više o tome možete pronaći na http://kidsandco.eu/. Kao profesionalni odgojitelj, piše blogove koji su većinom namijenjeni roditeljima s različitim savjetima, teorijskim i praktičnim znanjima o odgoju i obrazovanju djece. Blogove možete pronaći na www.kiidie.com/blog.