Piše: TAJANA BELINA, Creative Marketing Manager
Na početku priručnika za NLP Praktičara stoji nekoliko definicija koje objašnjavaju što je Neuro-Lingvističko programiranje. Ako imaš sreće, možda ih jednom pročitaš uživo. Danas dijelim s tobom jednu koja se najviše odnosi na ovu temu.
„NLP razotkriva modele mišljenja, učenja, motivacije i promjene. Također nam otkriva način na koji primamo i obrađujemo informacije, kao i utjecaj tih procesa na naše ponašanje.“
Kad pročitam ovu definiciju, zapitam se: “Zašto sam, nakon više od 12 godina rada u marketingu, tek sada završila NLP tečaj? Pa nije li to jedan od osnovnih alata svakog marketera?
Priznajem da ne mogu znati, ali mogu pretpostaviti da bi moj posao bio značajno lakši da sam prije 10 godina znala ono što znam danas. Zato danas mogu ujediniti iskustvo u marketingu i znanje NLP tehnika i podijeliti s tobom 3 tehnike koje možeš koristiti da tvoje poruke dopru do većeg broja publike:
REPREZENTACIJSKI SUSTAVI
Što su reprezentacijski sustavi? Znaš ono kad netko kaže: Ja sam ti vizualni tip. Ili: Pamtim bolje kad zapišem. To ti je uglavnom to. Vizualni, auditivni, kinestetički i auditivni digitalni reprezentacijski sustavi definiraju na koji način doživljavamo svijet.
Kod svih su u određenom omjeru zastupljena sva četiri, no najčešće je jedan dominantan. Na primjer, ako si vizualni tip, a netko počne govoriti o tome kako nešto zvuči, manja je vjerojatnost da ćeš stvoriti emotivnu povezanost s temom nego da govori o tome kako izgleda, kakve je boje, oblika, veličine.
Kad se obraćaš velikom broju ljudi, kako ćeš osigurati hvatanje najvećeg mogućeg broja ljudi? Jedan od načina je da koristiš rječnik svih reprezentacijskih sustava. Ako si prvenstveno vizualni tip (vidim, sagledajmo, vizija, mutno, izgleda, pokaži, jasno, itd.), nakon što napišeš tekst, prođi ponovno kroz njega i dodaj auditivne (osluškivanje, govorimo, zvuči, harmonično, naglasak, itd.), kinestetičke (dobar osjećaj, tvrd, uhvati, opipljivo, pratiti, itd.) te nespecifične (misao, iskusno, znanje, svjesnost, uspjeh, funkcionalno, itd.) fraze.
Preporučeni članak: Reprezentacijski sustavi
PREUOKVIRAVANJA
Definicija preuokviravanja je jednostavna – uzmeš frazu ili činjenicu i promijeniš joj značenje. Staviš je u novi okvir.
Zašto je to važno u oglašavanju? Zato što mijenjanjem okvira mijenjamo osjećaj. A promjena osjećaja (u željenom smjeru) može dovesti do akcije.
Reframing cijene je poznata aplikacija ove tehnike, no možeš preuokviriti puno više od cijene. Možeš preuokviriti značenje (sadržaj) i kontekst (situacija). Najbolje ćeš shvatiti koncept preuokviravanja/reframinga na primjerima:
Zamisli samo koliko se možeš zabavljati s preuokviravanjem. Jedva čekam u komentarima pročitati tvoje uspješne pokušaje.
Preporučeni članak: Preuokviravanja
MILTON MODEL
David Ogilvy je u knjizi „Ogilvy o oglašavanju“ rekao „Nejasnoća u oglašavanju ne radi, specifičnost u oglašavanju radi“.
Ljepota Milton modela jest da je toliko nespecifičan da dozvoljava svakoj osobi koja primi poruku da je interpretira upravo onako kako ona želi, osjeća, čuje i vidi. I u tome je Milton model jedan od naj specifičnijih komunikacijskih modela.
Usporedimo ove dvije rečenice:
1 U nesavršenom svijetu možeš imati jednu stvar koja će biti savršena za tebe – vrhunski smartphone.
2 Koliko će ti novi vrhunski smartphone ipak omogućiti da učiniš svoj svijet bar malo savršenijim?
Vidiš li razliku između slike i osjećaja koju oslikava prva rečenica od one u drugoj? Jednom kad shvatiš po čemu je druga rečenica bolja, znat ćeš da će doći vrijeme da usavršiš korištenje Milton modela.
Milton model koristi velik broj jezičnih obrazaca i pretpostavki. Jedna od njih je i složeno izjednačavanje, u kojem uzimamo dva pojma koja nisu nužno povezana, a kamoli jednaka, i izjednačavamo ih.
Sjećaš se Ledo reklame iz 2008. godine „Smrznuto je zdravo“? Ovaj obrazac se zove jezično izjednačavanje. Dio javnosti je bespogovorno prihvatilo da je smrznuto zdravo. Nisu svi, i zato danas Ledo ima novi slogan. Svježe smrznuto.
Je li ovaj novi slogan jednako ili više nejasan nego prvi? Je li svježe ili smrznuto? Ako je bilo svježe u trenutku smrzavanja, koliko je svježe nakon što mjesecima stoji smrznuto?
Ljepota nespecifičnog jezika je upravo u tome da će svaka osoba koja čuje poruku iz nje izvući svoju istinu.
Možemo li biti konkretniji od toga?
Autor: Tajana Belina, NLP Practitioner
Marketing Comunications | Creative Marketing Manager | Deliver engaging experiences creating innovative mobile campaigns