UOBIČAJENE REAKCIJE NA STRAH I KAKO IH PREVLADATI

Zamislite sljedeći scenarij i promislite kako biste reagirali na strah… Upravo ste završili s treningom i na putu ste kući poslije brzinskog tuširanja. Odradili ste odličan trening i osjećate se dobro. Također ste i gladni jer je trening bio naporan, pa se odlučujete na kraći put do kuće kako biste stigli što prije. Tako se nađete u prolasku slabo osvjetljenom ulicom. Iako inače idete duljim putem, danas ste odlučili ubrzati povratak. Dok se krećete kroz mrak, tri tipa opasnog izgleda stanu vam na put.

Kakva je vaša reakcija? Jeste li spremni za borbu? Jeste li se smrznuli, je li izostala reakcija? Jeste li se prestrašili? Osjećate li stres, osjećate li se ugroženo? A što ako ih samo zanima koliko je sati? Kakve su šanse za tako nešto? Razmišljate li kako se postaviti u odnosu na njih tako da vas ne mogu sva trojica napasti odjednom ako već do toga dođe? Razmišljate li mirno u toj situaciji, jesu li vam misli bistre? Koliko vam je misli prošlo kroz glavu?

Kung Fu ekspert i filmska zvijezda Bruce Lee jednom je rekao: „Iskustvo je nešto što dobiješ nakon što ti je trebalo.“

Bruce Lee je svakako u pravu s tom izjavom. Ako je to prvi put da se nalaziš u sukobu u nekakvoj mračnoj ulici, ne možeš znati kako ćeš reagirati. Ako si se u takvim sukobima zatekao već sto puta, znaš što možeš očekivati i kako reagirati. Nije to ništa novo, davnih dana je Sun Tzu rekao:

„If you know the enemy and know yourself you need not fear the result of a hundred battles.“

Neovisno o tomu koliko ste iskusni u borbi ili samoobrani, postoje brojne tehnike koje možete koristiti kako biste bolje reagirali u takvim situacijama. Radi se o specifičnim tehnikama koje pomažu izgraditi i razviti borbeni mentalitet.

Gledao sam borce koji su odlični u ringu, ali su pobrali batine na ulici. A zašto? Pa prije svega, nisu uzeli u obzir stres i strah koji se javlja na ulici, u situaciji stvarne opasnosti, a kojeg nema u dvorani. Drugo, nisu bili upoznati s tehnikama mentalnog treninga koje bi im pomogle da se bore i obrane u stresnoj situaciji. Drugim riječima, nisu imali dobar borbeni mentalitet.

Ovaj će vam tekst pokušati približiti na koji način možete razviti svoj borbeni mentalitet, pomoći shvatiti kako se nositi sa strahom i stresom, te kako bolje funkcionirati na treningu ili kad vas u mračnoj ulici zaskoče tri tipa opasnog izgleda.

Unapređivanje vašeg borbenog mentaliteta

U KMG-u imamo već razvijene alate koji vam mogu pomoći da izgradite svoj borbeni mentalitet. Kad govorimo o razvoju mentalnih sposobnosti, obično mislimo na pet strategija i tehnika mentalnog treninga. To su:

VIZUALIZACIJA, POSTAVLJANJE CILJEVA, POZITIVNO UVJERAVANJE, BORBENI MENTALITET (hrabrost, odlučnost, agresivnost) I RELAKSACIJA/OPUŠTANJE

Koristeći ovih pet strategija cilj nam je razviti sljedeće mentalne sposobnosti: sigurnost, kontrola tjelesne napetosti, kontrola pozornosti (fokusiranje i širenje pozornosti), kontrola uzbuđenja, vizualizacija, predanost, korištenje pozitivnog uvjeravanja i opredjeljenje za održavanjem dobre tjelesne kondicije.

Sve ove sposobnosti pomažu smanjivanju straha kojeg bi uobičajeno osjećali u sukobu ili opasnoj situaciji. Kao bonus, bit ćete bolji i u suočavanju s drugim teškim situacijama svakodnevice, jer ih vaš mozak neće percipirati kao jako opasne.

UM I TIJELO

Podrazumijeva se da sve što inače radite kroz trening, poput samog čina treniranja samoobrane, borbe/sparinga ili zaštite drugih osoba, značajno doprinosi razvoju vaše sposobnosti da se uspješno možete nositi s mentalnim aspektom fizičkog sukoba. Činjenica je da dok tijelo trenira, vježba se i um. Ipak, kao dodatak onom što predstavlja normalan aspekt treninga, a da bi se dodatno razvijali, potrebna je i posebna mentalna priprema koja će dodatno proširiti vaše sposobnosti.

U svojoj knjizi Condition To Win (2007.) Wes Doss iznosi jedan važan zaključak: „Greater than any other calling, the life of the warrior requires mental skills in combination with physical or mechanical skills. Yet, mental training is an area which has been long neglected in the fields of conflict management and force application.“ Drugim riječima, on potvrđuje važnost mentalnog treninga kako dodatka fizičkoj spremnosti, posebno u svijetu borilačkih vještina/sportova ili situaciji koja uključuje fizički sukob.

Iako toga možda niste svjesni, KMG je sustav koji je uključio mentalnu pripremu u svaki aspekt treninga. U KMG-u smo fokusirani na razvoj mentalnog, taktičkog, fizičkog i tehničkog aspekta KM, kao i na usađivanje pravilnog borbenog mentaliteta kod naših polaznika. Kao naši polaznici vjerojatno ste upoznati s taktičkim, fizičkim i tehničkim aspektima KM, no uz mentalni je aspekt vezano puno više nego što se vidi na površini.

U svijetu sporta mentalni se treninzi provode već dugi niz godina, a posljednih nekoliko desetljeća taj aspekt treninga privlači sve više pozornosti i u drugim profesionalnim sektorima. Zelene beretke (Green Berets) Američke vojske 80-ih su godina prošlog stoljeća pokrenule program fokusiran na mentalni trening pod nazivom „The Jedi Project“. Cilj mu je bio podići mentalne sposobnosti vojnika i učiniti ih boljim ratnicima. Program, koji se pokazao uspješnim, uključivao je neurolingvističko programiranje (Neuro-linguistic programming – NLP).

NLP U NORVEŠKOJ VOJSCI

 Eyal Yanilov je zarana uključio NLP i druge oblike mentalnog treninga u Krav Maga sustav. NLP već dugi niz godina koristi i Norveška vojska u specijalnim postrojbama i na vojnoj akademiji. U raznim formama, od padobranstva, preko treninga pucanja vatrenim oružjem, do bliske borbe. I to s dobrim rezultatima.

Istraživanja, koja su provođena nekoliko godina, pokazala su napredak u prevladavanju stresa i straha kod vojnika koji su sudjelovali u njima.

Osnovni pricip mentalnog treninga isti je neovisno jeste li vojnik, trenirate Krav Maga, neku borilačku vještinu ili se bavite sportom. Ključ je u tomu da takav trening znate prilagoditi uvjetima onog čime se bavite.

Sve ovo zvuči sjajno, dosad ste već shvatili kako postoji mogućnost da postanete bolji u savladavanju stresa i straha pomoću dodavanja mentalnog treninga u svoju KM rutinu. U sljedećem tekstu (drugom od tri dijela) pobliže ćemo se pozabaviti pojmovima stres i strah. Što je njihovo značenje, kako se javljaju i kakve posljedice imaju.

Autor originalnog teksta je Ole Boe, Krav Maga instruktor iz Norveške

Tekst preuzet s bloga Krav Maga Hrvatska