Piše: TAJANA BELINA, Creative Marketing Manager, NLP Master

Photo by Krasnodar Peršun @hrt

Najmoćniji alat utjecajnosti i promjene – metafore i priče: 2. dio

U prošlom blogu sam ti pokazala kako ćeš koristiti metafore i jednostavne strukture priča da utječeš na publiku, bilo da se radi o jednoj osobi ili o grupi ljudi. Sad je stiglo vrijeme da digneš svoju vještinu na novu razinu i naučiš kako možeš kreirati složene priče.

Nizanje priča – babuška među pričama

Naslov ovog pristupa možda zvuči zahtjevno, no radi se o vrlo učinkovitom principu pričanja priča. Ovdje nižeš nekoliko potpuno različitih priča u jednu veliku, tematsku cjelinu. Prelasci između priča neka budu neprimjetni, a u sredinu ubaci naredbu, jer ova tehnika je posebno korisna za ugrađene naredbe.

Formula je jednostavna, a možeš koristiti i više od 3 priče.

Otvori prvu priču – otvori drugu priču – otvori treću priču

Ubaci naredbu

Zatvori treću priču – zatvori drugu priču – zatvori prvu priču

Ovaj pristup djeluje zato što naša svijest čeka da se priče završe. A kad je svjesni um okupiran s tri i više otvorenih i nezavršenih priča, malo je svijesti slobodno da procijeni izjave i naredbe koje im daješ.

Zatvaranje priča omogućuje da ih se svjesno sjećamo, no naredba je ušla u podsvjesni um gdje čeka, kao sjeme, da naraste.

Planina

Kod strukture planine, svaki aspekt i korak priče vodi do jednog ultimativnog vrhunca – vrha planine. Jednom kad dosegneš vrhunac, kraj priče dolazi brzo. Nema potrebe da ovakva priča završi pozitivno ili negativno, a ova struktura se popularno koristi da zadrži pažnju publike.

Ovakav pristup koristi kad želiš ilustrirati izazove, ponuditi jasni zaključak i rezultate za velike trenutke ili događaje.

Ova struktura ima 5 koraka:

  1. Početak / Bazni kamp: Kako priča počinje?
  2. Stvaranje napetosti / Penjanje uz planinu: Što se događa na putu prema vrhuncu priče?
  3. Vrhunac / Vrh planine: Koji je najuzbudljiviji dio priče?
  4. Rasplet / Silazak s planine: Što se događa na putu do kraja priče?
  5. Zaključak / Novi bazni kamp: Kako priča završava? Što je drugačije nego na početku priče?

(Source: FutureLearn, www.futurelearn.com)

Putovanje junaka / Monomit

Monomit ili Putovanje junaka je struktura koju možeš pronaći u mnogim narodnim pričama, mitovima i religijskim zapisima diljem svijeta. Priča je to o junaku koji je pozvan da ostavi dom i krene na zahtjevno putovanje – iz poznatog u nepoznato. Nakon što prevlada veliko iskušenje, junak se vraća kući s nagradom ili novopronađenom mudrosti – nečime što će pomoći zajednici. Ovakav pristup pronaći ćeš u mnogim modernim pričama, od Kralja Lavova do Ratova zvijezda.

Kad pričaš priču o putovanju junaka, ne moraš nužno pričati o vitezu koji se bori sa zmajevima. To može biti priča o danu u životu učitelja. Cilj je ispričati priču koja može postati strategija koja pokazuje kako rastemo i razvijamo se.

Svaka priča o putovanju junaka sadrži tri faze.

Prva faza – odlazak

Ovdje je poziv na avanturu. Na primjer, dešava se neka krizna situacija. Naš junak će isprva odbiti poziv, ali će se na kraju odvažiti i krenuti u avanturu. Nakon što prihvati, pronalazi prethodno neotkrivene unutarnje i vanjske resurse koji mu pomažu. Prelazeći prag, naš junak ulazi u nepoznat teritorij, i mora otpustiti prethodna uvjerenja i stare pristupe.

Druga faza – Inicijacija

Na putu iskušenja, junak se suočava s mnoštvom testova, koji najčešće ne završe uspješno. U ovoj fazi prolazi kroz nekoliko susreta s ključnim ličnostima.

  1. Susret s Boginjom – mudrija, uzvišenija ličnost kojoj je stalo do njega i njegovog uspjeha
  2. Susret sa Zavodnicom – situacija ili osoba koja ga stavlja u iskušenje
  3. Pomirenje s Ocem – mora se suočiti sa onim što ima ultimativnu vlast nad njegovim životom; ovo može biti njegov krajnji izazov

Nakon što prođe ova 3 susreta i izazova, junak se odmara, oporavlja i razmišlja o svemu što je prošao. Ovdje koristi senzorne prezentacijske vještine i vjerno oslikaj osjećaj postignuća izazova.

Treća faza – Povratak

Nakon što je prošao izazov koji ga je promijenio, junak oklijeva vratiti se kući, ili je u nemogućnosti vratiti se. Ipak, nužno je da pobjegne, što može predstavljati jednak izazov kao i odlazak od kuće u prvoj fazi.

Nakon povratka, junak je gospodar dvaju svjetova, što znači da ima dva svjetonazora. Oni mu omogućuju slobodu življenja. Sad kad je preživio teško iskušenje i vratio se kući, stekao je slobodu da živi kako želi.

Ispričaj mi priču

Koliko se sad, kad si na kraju ovog teksta, osjećaš inspirirano da osmisliš bar jednu kratku priču (ako već ne i cijelu sagu o putovanju junaka), i onda je isprobaš na društvu?

Svaki dio pričanja priča je zabavan, od kreiranja priče, do njenog pričanja, pa na kraju, do svjedočenja kakav učinak tvoja priča ima na tvoju publiku. Savršeno mjesto da počneš vježbati je pričanje priča maloj djeci. A možeš je podijeliti s nama na Facebooku. Rado ćemo je pročitati i podijeliti s tobom svoj doživljaj tvoje priče.

Autor: Tajana Belina, NLP Master Practitioner

Marketing Comunications | Creative Marketing Manager | Deliver engaging experiences creating innovative mobile campaigns

SVE ŠTO TREBATE ZNATI PRIJE VAŠE ODLUKE NA NLP TRENING

Preporuke:

  1. Na naslovnoj stranici NLP Hrvatska, možete besplatno preuzeti 100 stranica knjige Be Your Better Self i procijenite u kojoj mjeri rezonirate s našim trenerom
  2. Pohađanje NLP treninga ponekad nije mala odluka i zato smo još 2010. godine pripremili jednodnevne i dvodnevne seminare koji po povoljnim cijenama pružaju i praktična znanja, ali i pregled NLP-a, načina rada trenera i sva pitanja na koja želite dobiti odgovor prije vaše konačne odluke je li NLP za vas ili nije. I zato, slobodni ste nam se javiti sa svim pitanjima na info@nlp.hr  – djelujte.