Piše: LANA KIHAS, magistra ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja

Provodila sam malo istraživanje i razgovore s roditeljima o tome koji su točno najveći problemi roditelja u odgoju djece. Svatko je izrazio svoje probleme i to je potpuno razumljivo jer svatko je individua za sebe i tako mu se treba pristupati. Jedan roditelj dvoje djece mi je rekao:

„Svaki je različiti iako su isti roditelji i isti naš pristup odgoju.“

I kad smo krenuli u dublje razgovore došli smo to zaključka da je nemoguće isto pristupati svakom djetetu. Kako kome pristupiti? I u kojoj situaciji na koji način pristupiti djetetu?

Na istoj smo valnoj duljini

Na istoj smo valnoj duljini ili slobodnim rječnikom „kužimo se“. Postoje različiti načini da se dvoje ljudi uskladi. Točno kako ovisi o osobi s kojom se želite ili trebate uskladiti. Ono što je najvažnije je gledati i slušati drugu osobu.  A s djecom je barem najlakše se uskladiti, tj. spustiti se na nijhov nivo. Oni su vrlo jednostavni i konkretni. Npr. dijete igra igrice na kompu a vas to baš živcira? I svaki dan ponavljate iste riječi: „Opet si na kompu. Cijeli dan igraš igrice.“ A dijete vas više uopće ne sluša niti ne čuje. Naravno jer već zna što ćete reći i to je postao obrazac. Ili kako bi djeca rekla: „Ništa novo.“ I to je trenutak kad treba napraviti nešto novo i drugačije i uskladiti se.

Djeca rade ono što žele

Djeca rade ono što žele i što im daje osjećaj sigurnosti, samopouzdanja. Iskoristite to. Roditelju se te neke radnje ne sviđaju ili misle da nisu dobre za dijete. I tada počnu svađe, nezadovoljstvo, gomilanje negativne energije a odnos između roditelja i djeteta se sve više udaljava. Slušajte i gledajte što vam govori dijete i pratite ga. Nađite istu valnu duljinu, uskladite se, uspostavite odnos, razgovarajte. Kako? To je jako važno jer kako razgovaramo takav ćemo i odgovor dobiti. A što dalje? Ovisi o tome što točno želite postići.

Manje je više

Ono što me roditelji često pitaju: „A kako to postići?“ A ja krenem sa pitanjem: „A što točno želite postići?“. E tu dolazi do raznih problema jer su velike želje roditelja koje nisu u skladu s djetetovim mogućnostima. Također, popis želja je veliki. Sjetite se poznate krilatice „Manje je više“. Upravo to nam govore djece. Nedavno sam čula od jedne mame: „Ali ja tu promjenu želim vidjeti na djetetu.“ Odlična rečenica. A tko je model djetetu? Tko se treba mijenjati i prilagođavati? Možemo li promjeniti svijet? Možemo li promjeniti druge? Mahatma Gandhi je rekao: „Budi promjena koju želiš vidjeti.“

Ukoliko uviđate vrijednost nadogradnje pristupa u radu s djecom, možete se informirati o nadolazećim radionicama “NLP u radu s djecom” na info@nlp.hr

Lana Kihas po struci je magistra ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja. Ima dugogodišnje iskustvo u radu sa djecom različite dobi i sposobnosti, kao i rad u različitim odgojno-obrazovnim ustanovama u pojedinim europskim zemljama. Dio je tima KIDS&CO by Dječji vrtić „Kreativni dani“ koji zastupa suvremeni koncept u odgoju i obrazovanju. Više o tome možete pronaći na http://kidsandco.eu/.  Kao profesionalni odgojitelj, piše blogove koji su većinom namijenjeni roditeljima s različitim savjetima, teorijskim i praktičnim znanjima o odgoju i obrazovanju djece. Blogove možete pronaći na www.kiidie.com/blog.