ZNAM ŠTO SE DEŠAVA U GLAVI IGRAČA

Jedan od rijetkih trenera koji koristi mentalnu pripremu

Dok ovo čitate, Šarić trenira Ivu Karlovića u Antwerpenu i slavi njegov  plasman u drugo kolo ATP-a.  Petogodišnji pomoćni trener hrvatske Davis Cup reprezentacije u svojoj je karijeri bio i pomoćni trener Dinare Safine (broj 1 na WTA), trenirao je Ivu Majoli, Mirjanu Lučić…

U Hrvatskoj se vrlo malo pažnje posvećuje mentalnoj pripremi sportaša. To njegov pristup sportu čini jedinstvenim. Nakon NLP Mastera, probio je svoje granice „nemogućeg“, napisao knjigu te drži predavanja i seminare koji odgajaju novi tip sportaša.

Psihološki pritisak na tenisača

Počeo sam trenirati tenis s 9 godina. Kao junior bio sam 7. na svjetskoj rang listi, finalist Univerzijade, 218. na ATP listi, bio sam prvi državni prvak Hrvatske, seniorski prvak Jugoslavije, član Davis cup reprezentacije…Nakon 18 godina, u 32. godini, počeo sam raditi kao trener.

Nakon što sam pet godina bio izbornik za juniore, postajem pomoćni trener Davis Cup-a. Tenis je mentalno mnogo zahtjevniji od primjerice nogometa. Nogomet može biti fizički zahtjevniji, no tenis je mnogo kompleksniji. U pitanju je fizička, mentalna, taktička i tehnička sprema koja više dolazi do izražaja jer je riječ o borbi „ 1 na 1“. Igraš zadnje kolo kvalifikacija, a o tome ti ovisi odlazak na nekoliko sljedećih turnira i doslovce hoćeš li imati plaćen hotel ili – ideš kući bez novaca i bez bodova. Posebice, ako još igraš u zemljama gdje je sve drugačije, počevši od često nesnosnih klimatskih uvjeta.

Pritisak je mnogo veći na samog sportaša. Garantiram da ovdje ima najviše financijskih gubitaka, jer samo prvih 150 igrača na svjetskoj razini živi od tenisa, a 50 ih dobro zarađuje. Od svoje 16. ili 17. godine moraš putovati, ulagati, a tek od 23. počinješ zarađivati i vraćati ulaganje. Dakle, psihloški moment za pojedinca je jak.

Kakve veze ima NLP s tenisom

Shvatio sam da trener mora znati komunicirati i zato sam krenuo na NLP edukaciju. Treneri često ne osjećaju karakter igrača. Uz NLP lakše „osjetiš“ karakter;  netko ima agresivan, netko defanzivan stil. Nadalje, treneri nisu educirani u području komunikacije. Misle da to nije važno. Na to ne obraćaju pažnju. U periodu izbornika za juniore često je bilo situacija s roditeljima;  svaki roditelj smatra da njegovo dijete zaslužuje biti u reprezentaciji. No, imam 2 mjesta, a djece je 20. Ukoliko kažeš roditelju da je neko drugo dijete bolje od njegovog, oni to vrlo teško prihvate. Nastaju nesporazumi i s roditeljima i s djecom.

Osvijestio sam moć riječi i jezika i koliku moć trener ima nad sportašem. Samo jedan savjet može ga „spustiti“ ili „podići“. Mnogi govore Nikad nećeš uspjeti ako nastaviš…. to je najčešća trenerska pogreška u pristupu. Time se ne postiže motivacija. Nevjerojatno je što se riječima može postići. Baš me zanima koliko će ti dugo trebati da uđeš u prvih 100 juniora, rekao sam svojem junioru. Nije bio u prvih 100, no bio je 120. na listi. Sigurno bolja motivacija! Odabirom jezičnih obrazaca, ističem ono pozitivno: Ovo si super odigrao, umjesto: E, sad si uprskao i samo si 4 poena dobro odradio.

Sami igrači griješe i u „razgovoru sami sa sobom“. To se posebice vidi kod djevojčica koje  kada „fulaju“, same sebi govore Glupača! Čini se kao sitnica. Ali, nije.

Sada općenito više komuniciram,  znam bolje objasniti, prezentirati, bolje se izražavam, koristim i neverbalnu komunikaciju. Osvijestio sam sve što sam i prije radio kao igrač i trener, posve prirodno, no perspektiva je drugačija i to automatski radiš bolje. Najveći korak je promjena uvjerenja. Tada je krenuo moj „drugačiji“ smjer karijere.

Knjiga kao mentalni priručnik za sve sportaše

Odmah nakon practitioner treninga, promijenio sam si uvjerenje da je „teško napisati knjigu“. To sam htio još s 18 godina, htio sam prenijeti svoja iskustva, no nisam znao kako. Uz pomoć dobro oblikovanog ishoda, odredio sam da svaki dan napišem dvije stranice. Zato se knjiga i zove „Sve je moguće“. Ona daje znanje i alate kako da si igrač sam pomogne. Sve je u glavi igrača, a trener je tu da ga vodi. Knjiga će sportašu pomoći da bude mentalno čvršći, da izgradi ispravne stavove, da lakše prebrodi poraz ili da tijekom meča, kad mu je teško, da ispravno reagira i da ostane pozitivan.

Primjerice, Pobjeda i poraz su za navijače, ja samo igram. To je ispravan stav koji sportašu omogućuje da smanji pritisak i da se fokusira na igru. Uvijek je dobro prije meča podsjetiti upravo na tu drugačiju perspektivu koja stvara „disocijaciju“.

Moj pristup se temelji na dvije stvari. Prvo, na mom iskustvu kao igrača. Drugo, na mom iskustvu kao NLP Mastera. Upravo spoj tog znanja opisan je i prenesen u knjizi. I  sami psiholozi je preporučuju.

U sportu se kod nas uvelike marginalizira mentalna priprema. Svi pričaju o njoj, no rijetko tko radi na njoj i odlučuje se za taj korak,a istovremeno očekuju rezultate preko noći. Danas držim predavanja na trenerskim skupovima i seminare o mentalnoj pripremi na kojima ukazujem upravo na važnost kontinuirane brige o ovoj spremi sportaša. I tu sam pomaknuo svoje granice, jer mogu uspješnije prezentirati pred publikom. Gledam na prezentacije kao što gledam na sam sport, one su izazov i prilika za razvojem vještina.

Trikovi za savladavanje protivnika

Gledaš svog protivnika i poznaješ sve njegove loše strane. No, postoji razlika između sporta i vještine. Sportaš treba gledati susret s protivnikom kao priliku da pokaže i vježba svoje vještine, tako se smanjuje pritisak i performans je bolji. Ako je sport „samo sport“, to je sukob dva ega, razmišljaš samo Moram pobijediti. Iz pozicije vještine razmišljaš Što on igra bolje, bit ću i ja bolji. Protivnik  te potiče da daš još više od sebe, zajedno unaprijeđujete svoje vještine.

Alati u pauzama – Kad igrač „padne“

Pauze su trenuci kad trener uvelike može utjecati na stanje sportaša. Tada se pripremamo za sljedeći poen i upravo tada najviše do izražaja dolaze NLP alati.

Kalibracija omogućuje da primijetiš kako se igrač osjeća, da li mu je pao intenzitet igre. Primjerice, situacija s Marinom Čilićem u SAD-u. Tijekom igre Marinu se desilo da je znao „pasti“, tj. smanjio mu se intenzitet igre. Kalibriraš usporen hod, spuštanje glave, gledanje u pod. Dogovorili smo „signal“ koji mu dajem kako bi ga na to upozorio. Nakon mog signala, on zna da tada treba napraviti par skokova prije poena ili da brzom promjenom disanja aktivira stanje i povrati stari intenzitet.  Cilj je postići bolje unutarnje stanje. Sigurnost, samopouzdanje.

Alate ne koristim samo na turnirima već i na svim treninzima. Radili smo dva mjeseca na mentalnoj pripremi prije turnira, a najviše na tehnikama disanja i vizualizacije. To je ono što sportaši rade prirodno kad se pripremaju za meč, no veći je efekt kad se radi u sklopu trenerske pripreme, kontinuirano i sustavno. Vizualizacija je zapravo tehnika submodaliteta. Kako bi vizualizacija bila uspješnija, potrebno je spustiti i razinu moždanih valova na alfa razinu. U tom stanju mozak bolje apsorbira informacije.

Osjećaj je najvažniji

Uz NLP postaneš svjesniji zašto se nešto dešava i kako točno to nešto izaziva reakciju. NLP je svjesnost. Svjesnost da možeš što god odlučiš i da ništa nije nemoguće, jer za SVE postoji strategija.  Jednostavno sam sebi pomičeš granice.

Posljedica edukacije je ono iznutra. Sigurniji osjećaj. Osjećaj je najvažniji i to ljudi često zaboravljaju,a vrijedi i kad si trener i kad si igrač. Prvo što pitam sportaša kad Davis cup krene je Kakav ti je osjećaj?. I u sportu je česta fraza „Ima dobar osjećaj za loptu“. Prije se češće koristila ta fraza, a apsolutno je ispravna. Pitajte svakog sportaša.

Kad kažem osjećaj, mislim na osjećaj sigurnosti i na osjećaj lakoće. Cilj je da sportaš dobije to stanje kad mu sve postane lagano. Kad uđe u Flow. Lakoća nastaje upravo iz sigurnosti, iz fokusa, iz ustrajnosti. I sam Čilić je rekao kad je pobijedio Federera: Osjećao sam se kao da sam šetao parkom. Stanje lakoće. Stanje opuštenosti, samopouzdanja i budnosti.

Trenerova uloga je da igraču pomogne da dođe u to stanje.

Zašto tenis i NLP?

  1. KAO TRENER – trebaš znati natprosječno komunicirati. Alati omogućuju da bolje osjetiš, motiviraš i utječeš na igrača –  on igra bolje
  2. KAO IGRAČ – postaješ svjesniji što radiš i zašto radiš to što radiš – prepoznaješ „triggere“ za svoje reakcije, bolje kontroliraš svoja stanja, imaš ispravnije stavove- imaš bolji performans

Alati:

Kalibracija – čitanje „znakova“ igrača

Rapport – bolja komunikacija s igračima i općenito

Vješti jezični obrasci, Milton – bolja motivacija

DOI – bolje postavljanje ciljeva i izvršenje ciljeva, postizanje zacrtanog

Submodaliteti – tehnike vizualizacije

Dinamične prezentacije – bolja predavanja, komunikacija s publikom

Više o mentalnoj pripremi Igora Šarića, radionicama i seminarima: http://www.igorsaric.com/

Više o knjizi: “Sve je moguće”

Feedback Saša Tenodi:

Kao trener treneru: Jako je dobar u tome što radi! On je odličan motivator, odličan prezenter. Za vrijeme edukacije, sve alate je tako dobro prezentirao, sve ti je startu jasno. Bilo mi je zadovoljstvo dolaziti na treninge, vrijeme ti brzo prođe, puno naučiš, a dobro se zabavljaš. Nevjerojatna kombinacija!

Linkedin profil: https://www.linkedin.com/in/igorsaric/

IGOR ŠARIĆ, POMOĆNI TRENER DAVIS CUP REPREZENTACIJE, AUTOR KNJIGE „SVE JE MOGUĆE“, MASTER NLP-a u NLP HRVATSKA

Autor: Martina Mršić, NLP Master Practitioner

SVE ŠTO TREBATE ZNATI PRIJE VAŠE ODLUKE NA NLP TRENING

Preporuke:

  1. Na naslovnoj stranici NLP Hrvatska, možete besplatno preuzeti 100 stranica knjige Be Your Better Self i procijenite u kojoj mjeri rezonirate s našim trenerom
  2. Pohađanje NLP treninga ponekad nije mala odluka i zato smo još 2010. godine pripremili jednodnevne i dvodnevne seminare koji po nižim cijenama pružaju i praktična znanja, ali i pregled NLP-a, načina rada trenera i sva pitanja na koja želite dobiti odgovor prije vaše konačne odluke je li NLP za vas ili nije. I zato, slobodni ste nam se javiti sa svim pitanjima na info@nlp.hr  – djelujte.