Piše: TAJANA BELINA, Creative Marketing Manager

Photo by Krasnodar Peršun @hrt

Sjedim prošli tjedan na kavi s prijateljem Markom. Volim se družiti s njim jer uvijek ima pregršt zabavnih priča o svojim i tuđim dogodovštinama, a priča ih s takvom strasti da svi koji ga slušaju kao da se ne usude disati sve dok Marko ne završi s pričom.

Marko obožava isprobavati nove stvari, istraživati nova područja i širiti svoje okvire. „Znaš, pronašao sam na Youtube-u nekog lika, ima tako inspirativne videe, i milione pregleda“, govori Marko dok sjedimo na terasi kafića i uživamo u suncu koje nas miluje po koži, radosnim uzvicima djece iz obližnjeg parka i mirisu procvalog raslinja koje nas okružuje. „Razmišljao sam o tome da i ja snimim par svojih priča“, nastavlja Marko. „Gdje god dođem, uvijek me traže da pričam priče. Zašto da to ne iskoristim?“

Apsolutno se slažem s tobom!“, odgovaram istovremeno se naginjući prema njemu jer mu vidim u očima da je već sve pomno isplanirao i da mi se sprema ispričati svoj plan.

I dok mi izlaže svoj plan, korak po korak, u jednom trenu se nasloni prema natrag, ulegne u stolicu, zastane, pogleda me u oči i kaže: „Ali prije nego što krenem, trebam tvoju pomoć.

„Samo reci, Marko, znaš da ću za tebe napraviti sve“, odgovaram sa smiješkom, jer Marko je jedna od osoba na koju se možeš osloniti bilo kada i u bilo kojoj situaciji, uvijek je tu.

„Ti znaš taj en-el-pi, il kako se već zove, a čitao sam da u njemu ima izvrsnih tehnika za govornike. Jel’ me možeš naučiti kako da budem super govornik?“

I tako je nastala ova lista 5 tehnika za motivacijske govornike, koju ću (uz Markov blagoslov, naravno), sad podijeliti i s tobom.

1. Stanje je sve i sve je stanje

Cilj svakog motivacijskog govora jest da utječeš na publiku tako da oni osjete motivaciju za promjenom u svom životu, i da djeluju na osnovu te motivacije. Da bi bilo uspješno, moraš ih uvući u stanje u kojem će biti otvoreni za motivaciju i akciju. A da to možeš napraviti, moraš prvo ti biti u tom stanju.

Prije nego što započneš bilo koji govor, osvijesti u koje stanje želiš uvesti publiku, i prvo sebe uvedi u njega. Tijekom prezentacije ti se može desiti da iz bilo kojeg razloga izađeš iz stanja. Kad to prepoznaš, okreni se oko sebe, vrati se u stanje i nastavi dalje.

2. Uskladi se ( s grupom)

Na samom početku važno je izgraditi rapport s publikom. Kad pričamo o rapportu jedan-na-jedan, on se ostvaruje suptilnim preslikavanjem karakteristika i ponašanja sugovornika, kao što su ton i glasnoća glasa, brzina govora, položaj tijela, vrsta predikata ovisno o reprezentacijskom sustavu, gestikulacija, dah, položaj glave.

Kod izgradnje rapporta s grupom to nije tako jednostavno. No svakako je moguće. Možeš se sjetiti nekog izvrsnog predavanja koje ti je ostalo u pamćenju. Prisjeti se kako je govornik počeo. Što je prvo napravio? Je li istog trena počeo govoriti o temi ili je na samom početku izgradio odnos – rapport s publikom?

Ovdje se koristi nekoliko tehnika. Prvo, istreniraj se da promatraš cijelu publiku, da sve obuhvaćaš pogledom. Onda pokušaj otkriti tko je „rapport leader“. Na primjer, kad jedna osoba promijeni položaj noge, ubrzo svi oko te osobe promijene položaj. To je rapport leader (ili nesvjesni vođa). Biti će ih više. Fokusiraj se na njih, oni su ključevi za brzu izgradnju rapporta.

Kod većih publika, ili kad snimaš video u kojem uopće nemaš kontakt s publikom, za brzo ostvarivanje rapporta možeš koristiti nekoliko strategija.

  1. Istakni ili osvijesti što je zajedničko cijelog grupi
  2. Uspostavi zajedničke vrijednosti i ciljeve
  3. Koristi predikate svih reprezentacijskih sustava
  4. Koristi nespecifičan jezik
  5. Prizovi im sjećanje na neku drugu ugodnu situaciju
  6. Koristi set DA – niz izjavnih rečenica za koje znaš da je odgovor DA (npr. Svi smo se danas našli ovdje, svi smo zajedno u ovoj dvorani, i svi smo došli čuti i naučiti nešto novo.)

Važno je da tijekom govora kalibriraš publiku. Prati ih, i ako primijetiš da im pažnja popušta, prekini obrazac, promijeni priču (pa makar si i usred nje), provjeri svoje stanje, pojačaj emociju – i mijenjaj sve dok ih ne vratiš.

3. Usidri emocije

Kad uspiješ publiku provozati kroz emotivna stanja, znaš da ih imaš i da je tvoj govor uspješan. Jedna od tehnika kojom možeš vrlo lako upravljati emocijama publike je sidrenje. Na primjer, kad pričaš o nečemu što je pozitivno, lijepo i motivacijski, stani na jednu poziciju, i tamo pričaj samo pozitivne, lijepe, motivacijske stvari. Pronađi drugu poziciju na kojoj ćeš pričati samo teme koje izazivaju suprotne emocije.

U trenutku kada im govoriš nešto za što želiš da osjete pozitivan, motivacijski emotivni odgovor, stani na prvu poziciju i počni pričati. Isto vrijedi i za suprotne emocije i drugu poziciju.

4. Ispričat ću ti priču

Još jedan izvrstan način za izgradnju rapporta s publikom je pričanje priča i metafora. One mogu trajati dvije minute, ne moraju biti dulje, a mogu, ako želiš. Važno je da se publika lako poistovjeti s tvojim pričama, da se pronađu u njima i tako pronađu svoju motivaciju.

Za to možeš koristiti predikate iz svih reprezentacijskih sustava, naglašavati važne riječi, koristiti pun raspon svog glasa i geste koje će dodatno naglasiti željene pojmove i uvući publiku u stanje u kojem ih želiš.

Na primjer, ako spomeneš nešto malo, to ćeš reći višim i mekšim glasom, možda ćeš podići ramena i rukom napraviti gestu kojom ćeš vizualizirati tu riječ. Kad pripremaš i vježbaš svoj govor, označi u njemu riječi koje želiš naglasiti i onda vježbaj sve dok ti ovaj dinamični način prezentiranja ne postane automatski.

5. Znaš li kako ljudi percipiraju i procesiraju nove informacije?

Dr. Bernice McCarthy je u 70-im godinama prošlog stoljeća izgradila prvu osnovnu strukturu 4MAT sistema. Korištenjem ovog sistema prezentiranja informacija možeš obuhvatiti sve stilove učenja i tako osigurati da su svi u tvojoj publici otvoreni i spremni čuti što želiš podijeliti s njima.

U 4MAT sustavu svaku informaciju provlačiš kroz 4 osnovna pitanja. Odgovorima na ta pitanja pokrivaš sve stilove učenja.

  • Zašto? Kad im kažeš zašto je za njih važno da čuju što ćeš im reći i što će time dobiti, uvodiš ih u stanje, stvaraš asocijaciju i evociraš odgovor publike.
  • Što? Ovo je informacijski dio u kojem im govoriš što trebaju znati, i uspostavljaš svoju stručnost da govoriš o temi.
  • Kako? Za ovaj korak je najbolja demonstracija, pogotovo ako možeš pokazati kratko na nekom iz publike.
  • Što ako? Zadnja faza pokriva strateške korake, dijeljenje vlastitog iskustva, odgovore na potencijalna pitanja koja predviđaš, i platformu za pitanja publike.

(Source: michellebowden.com.au)

Uz ovih 5 glavnih tehnika možeš motivirati svoju publiku. Marko ih koristi već naveliko, i spreman je na sljedeći korak učenja prezentacijskih vještina. Koliko će tebi trebati da ih usvojiš? Sigurna sam da će ti trebati znatno manje nego što sad misliš da hoće. Čekam da mi pokažeš svoje rezultate. 🙂

Autor: Tajana Belina, NLP Master Practitioner

Marketing Comunications | Creative Marketing Manager | Deliver engaging experiences creating innovative mobile campaigns

SVE ŠTO TREBATE ZNATI PRIJE VAŠE ODLUKE NA NLP TRENING

Preporuke:

  1. Na naslovnoj stranici NLP Hrvatska, možete besplatno preuzeti 100 stranica knjige Be Your Better Self i procijenite u kojoj mjeri rezonirate s našim trenerom
  2. Pohađanje NLP treninga ponekad nije mala odluka i zato smo još 2010. godine pripremili jednodnevne i dvodnevne seminare koji po povoljnim cijenama pružaju i praktična znanja, ali i pregled NLP-a, načina rada trenera i sva pitanja na koja želite dobiti odgovor prije vaše konačne odluke je li NLP za vas ili nije. I zato, slobodni ste nam se javiti sa svim pitanjima na info@nlp.hr  – djelujte.